Gentle Giant – The Power and the Glory

Geplaatst door: emile | January 22, 2011

Relatief weinig muziekliefhebbers kennen deze Britse band uit de jaren 70. Zelfs binnen de progressieve rock (gevaarlijke term, maar ik gebruik hem toch) aanhangers, is er slechts een minderheid die deze formatie kent. Jammer, want hun muziek staat bol van de spitsvondigheden en verrassingen. Power and the Glory, was mijn eerste kennismaking met hun muziek en het was love at first sight. Het mag een concept LP genoemd worden, aangezien het centrale thema dictatuur is. Ik weet nog dat ik de opening van het eerste nummer – Proclamation – niet zo goed begreep. Iets verder op in het stuk werd het wat duidelijker voor me, toen het slagwerk en de bas erin kwam en het motief daardoor meer contour kreeg. Na het refrein volgt een andere zeer boeiende fase, waarin het keyboard spel van toetsenist Kerry Minnear ons versteld doet staan. Dit gedeelte blijft zich ontwikkelen tot een machtige climax die voor altijd beklijft en waarin gezongen (geproclameerd!) wordt: ‘Hail to Power and to Glory’s way.’ Dit stormachtige deel met de nodige wrijvende akkoorden ebt uiteindelijk weer weg, waarna het nummer in gewijzigde vorm weer opnieuw wordt opgebouwd. Hierbij verschijnt het begin motief weer om opnieuw naar een refrein toe te werken, maar uiteraard weer anders dan het eerste. De behandeling der materie door Gentle Giant, is iets dat mij iedere keer weer opnieuw verrast. De rest van deze LP/CD is volstrekt van dezelfde kwaliteit, vandaar dat ik het mijn plicht vond over deze masterpiece te schrijven. Er is inmiddels een 35th anniversary edition uitgegeven op CD, met een live uitvoering van Proclamation EN het titelstuk dat oorspronkelijk als single was bedoelt. Dit nummer ontbreek vreemd genoeg op de eerste uitgave.
Voor de vinyl liefhebbers: Giants’ muziek is in die dagen allemaal op vinyl uitgegeven en nog steeds te krijgen. Helaas vragen aanbieders op het net of tweede hands winkels, forse prijzen. Ik heb een aantal verschillende persingen die ik binnenkort ga vergelijken en zal mijn bevindingen binnenkort publiceren.