David Sancious – True Stories

Geplaatst door: emile | February 18, 2011

Ik wil er geen gewoonte van maken om binnen zeer korte tijd twee LP’s te beschrijven van dezelfde artiest, maar deze keer maken we toch een uitzondering. Bij ‘Just as I Thought’ kwam terloops ‘True Stories’ al ter sprake, maar deze topplaat verdiend werkelijk alle lof. Het zijn die zeldzame parels uit de rock die nooit worden genoemd. Het is de overwegend hymnische gloed die afstraalt van deze muziek. Het instrumentale nummer Prelude #3 op kant 1, is van een verbluffende schoonheid en heeft Bach als voorbeeld. Ik weet dat ik de andere nummers onrecht doe, maar ik wil vooral twee nummer benadrukken: ‘Ever the Same’ en ‘Matter of Time’. Deze nummers op kant 2, zijn eigenlijk miniatuur symfonieën, vol vernuft en muzikaliteit en worden gescheiden door het serene ‘Interlude’. Alex Ligterwood is een vocaal kanon die iets weg heeft van een hogepriester die ons voorzingt, maar wat zou er van de muziek overblijven zonder het slagwerk van Ernest Carter? De plaat voert ons van de ene naar de andere climax, maar aan het slot van ‘Matter of Time’ als Ligterwood met het koortje ‘Time will heal you’ zingt, breekt de hemel werkelijk open. Net als in het geval van ‘Just as I thought’, is het waarschijnlijk moeilijker een Europese persing te bemachtigen dan een US exemplaar. En ook hier is het weer de uitstekende klinkende Masterdisk die het najagen waard is. Ik had de CD al lange tijd niet gedraaid, maar het viel mij op dat de plaat oneindig veel opener is. Bovendien is er een klankonbalans die te veel naar het laag neigt.