Laatste berichten

Laatste reacties

David Sancious – Just As I Thought

Geplaatst door: emile | February 3, 2011

Negroïde zwier samengesmolten met de klassieke tradities. Dat is wat hier op boeiende wijze wordt gedaan. De multi instrumentalist Sancious haalt na andere schitterende platen, weer alles uit de kast.
David begon op 7 jarige leeftijd klassieke piano te studeren en leerde zichzelf gitaar spelen. Na samengewerkt te hebben met Bruce Springsteen, vormde hij in 1974  zijn eigen band ‘Tone’. In het jaar daarop verscheen zijn debuut LP Forest of Feelings geproduceerd door Billy Cobham. De volgende plaat Transformation – The Speed of Love uit 1976 biedt ons een waar concept nummer van 20 minuten. Met True Stories uit 1978 kwam er meer accent op het vocale aspect door onder andere zanger Alex Ligertwood, die daarna naar Santana vertrok. Op Just as I thought is de bandsamenstelling wat anders maar dat mag de pret niet drukken. Khabir Ghani, had Ligertwood vervangen en bassist Jeff Berlin, Gerald Carboy. Drummer Ernest Carter is – net als op de andere LP’s – weer nadrukkelijk aanwezig. Wat een slagwerker!
Pièce de résistance wat mij betreft, is toch Suite (For the End of an Age). De opening komt direct binnen waarna een boeiend motief wordt ingezet, dat de rest van het nummer bepaalt. Woorden schieten de kort voor de rest van de ontwikkeling van het nummer. Het ene hoogtepunt wordt afgewisseld door het andere. Luister ook naar het stuwende element door de ritmesectie, niet in de laatste plaats door Ernest Carter. Het luisterrijke Again is een prachtige love song die ons altijd zal bijblijven. Geweldige plaat dit! Klinkt ook lekker. Probeer de Masterdisk master te krijgen. Dat zal niet moeilijk zijn, aangezien ik nog nooit een Europese persing heb gezien.