Nieuwste berichten

Nieuws archief

Onderwerpen

Kennismaking

Mijn eerste contact met klassieke muziek was toen ik nog een kleuter was. Zaterdags gingen we altijd bij Oma TV kijken en voordat The Thunderbirds kwamen, werd ‘s middags gekeken naar het Duitse actualiteiten programma Hier-Und-Heute. Dit programma begon altijd met de opening van het eerste deel uit de Reinische Symfonie van Robert Schumann. Ik speelde meestal op Oma’s zolder, maar zodra ik de openingstune van het genoemde programma hoorde, begon ik te hyperventileren. Ik wist dan niet hoe snel ik bij de speaker van de TV moest komen. Sindsdien stond de radio altijd op Radio 4 (toen nog Hilversum 4) en lag het voor de hand, dat ik een ongebreidelde liefde voor klassieke muziek zou ontwikkelen.
Zo nu en dan kochten mijn ouders wel een klassieke verzamelplaat, maar meestal waren dat – zoals ik dat wel eens noem – de ‘schlagers’ onder de klassieke muziek. De afgelopen 30 jaar heb ik me dan ook volledig overgegeven aan het kopen, beluisteren en vergelijken van klassieke muziek.

Ofschoon klassieke muziek mijn eerste en grootste liefde is, geniet ik ook met volle teugen van popmuziek; beginnend halverwege de jaren 60 tot en met eind jaren 70. In dit licht heb ik nogal wat onderzoek verricht naar de klankverschillen tussen de verschillende persingen. Interessant, omdat in de pop de spreiding in dit opzicht veel groter is dan bij klassiek. Er zijn binnen dit wereldje nogal wat verschillende masteringsbedrijven gebruikt. Veel informatie is te vinden op de lp zelf, namelijk in – zoals de Engelsen het zo mooi noemen – the dead wax (de uitloopgroeven).

Uiteraard ben ik ook audioliefhebber; hoewel ik vind dat audio in dienst moet staan van de muziek en niet andersom. Op dit moment luister ik naar een zelfbouw platenspeler met de kritische onderdelen (lagering, motor etc.) van het Duitse merk Scheu. De arm is een Origin Live Silver MK III met een door Jan Allaerts gerestaureerde Kiseki Purple Heart. Dit element is een waar kroonjuweel. Verder gebruik ik een ring – The Universal RSR – over de buitenzijde van de lp, die kleine wondertjes verricht. Via een replica Audio Note M7 phonotrap gaat het signaal naar de Almarro A205A MK II single endend EL84 buizen versterker.
De luidsprekers zijn een paar Triangle Elypse. Dit is een tweeweg dipool met papieren conussen.
Momenteel ben ik recensent voor het klassieke-muziekblad Luister. Mijn gepubliceerde stukken voor dit tijdschrift, staan op deze site.

Emile Stoffels