Geplaatst door: emile | February 9, 2017

SCHUBERT
Lieder orchestrated by Max Reger & Anton Webern
Christian Elsner, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Marek Janowski
PENTATONE PTC 5186 394 DDD 63’04

Waardering: 10

Het lied kan als de wortel van de gehele ontwikkeling der toonkunst beschouwt worden. Ook Schubert was slechts de erfgenaam van wat anderen voor hem reeds vergaard hadden, maar hij niettemin tot een unieke synthese heeft samengevat. Diverse prominente romantische componisten zagen reeds de mogelijkheden in Schuberts lied oeuvre. Liszt, Berlioz, Offenbach en Brahms, gingen Max Reger en Anton Webern al voor in het bewerken van diverse liederen. Er is echter nog steeds een hardnekkig vooroordeel t.o.v. transcripties en orkestraties: ze worden vaak beschouwd als tweederangs muziek. Sterker nog, volgens velen is een omwerking of arrangement een verkrachting van het origineel. Deze schitterende SACD zal het tegendeel bewijzen. Een vergelijk met de recentelijk uitgekomen Goerne op Harmonia Mundi in de oorspronkelijke vorm, is dan ook verleidelijk. Elsner lijkt in bijvoorbeeld Der Erlkönig (een angstige fantasie op tekst van Goethe) soms wat minder gas te geven dan Goerne, maar ik moet zeggen dat de orkestratie van Reger hier wel degelijk iets toevoegt en niet alleen kleur. Het geheel klinkt hier ook boosaardiger en griezeliger. Volledig in laatromantische stijl, zoals we Reger ook kennen. Ook bij Elsner lijkt het of dat hij ieder facet van Schuberts kunst begrijpt. Ook het verhalende aspect, krijgt bij hem het volle pond. De orkestraties door Max Reger vertegenwoordigen het leeuwendeel op deze cd, maar er zijn ook 4 georkestreerde liederen door Webern reeds uit zijn studententijd. Janowski en Elsner vormen een uitstekend duo die m.i. interpretatief op een lijn zitten. Althans, zo hoort het zich aan. Deze SACD is een absolute must en niet slechts voor lied liefhebbers. Het begint zo langzamerhand saai te worden, maar de opname is ook weer onberispelijk. Net als het prachtig uitgevoerde tekstboekje. Allerhoogste belang!

Luister Magazine