Nieuwste berichten

Nieuws archief

Onderwerpen


« | Main | »

RCO EDITIONS 16: BRAHMS – Ein Deutsches Requiem

Geplaatst door: emile | August 5, 2017

BRAHMS – Ein Deutsches Requiem
Een Requiem voor de levenden
Genia Kühmeier, sopraan
Gerald Finley, bas
Groot Omroepkoor
Michael Gläser, koordirigent
Dirigent: Mariss Jansons

Waardering: 10

Deze RCO editie is rondom Ein Deutsches Requiem van Johannes Brahms geprogrammeerd. Terecht wordt het in de inleiding een Requiem voor de levenden genoemd. Geen hel en verdoemenis zoals in de gebruikelijke Latijnse Requiems. Het is alsof Brahms ons letterlijk aanraakt en streelt met de troostende woorden: “Het is goed zo…” Het menselijk bestaan is een grote cyclus van geboorte en dood; een kringloop van zaaien en oogsten. Hoe dan ook, het Requiem is fenomenaal gedaan. Ik vond Sinopoli lange tijd de norm voor dit werk, maar Jansons uitvoering is een van de mooiste die ik tot nu toe gehoord heb. Brahms en Jansons is het perfecte huwelijk. Dat bleek ook al uit zijn opnames van de symfonieën en ook hier weer dat immer vloeiende, pulserende. De solisten zijn ook indrukwekkend. De bas Gerald Finley is uitstekend te volgen door de voortreffelijke dictie en het is prachtig om de expressie op zijn gezicht te zien. Maar ook de sopraan Genia Kühmeier geeft een buitgewoon doorleefde voordracht. En laten we vooral het Groot Omroepkoor niet vergeten: ronduit magistraal. Het blijft vreemd aandoen dat mensen met elkaar spreken tijdens muziek, maar het commentaar tijdens het Requiem van de fluitist Kersten McCall en violiste Anna de Vey Mestdagh is erg amusant. Vooral McCall kent het werk door en door. Er zijn tijden geweest dat het werk voor hem dagelijks brood was. Een andere topper in deze aflevering is Richard Strauss’ Also sprach Zarathustra. En ook dit stuk is bij Jansons in uitstekende handen. Hij laat vooral het Von den Freuden und Leidenschaften behoorlijk kolken. Een prachtige moment is ook de fagot solo aan het einde door Gustavo Núñez. Verder zit er in dit programma nog Gustav Mahlers Totenfeier onder Fabio Luisi. Het is even wennen aan zijn tempkeuze, maar god zij dank hier geen goedkoop sentiment. Ten slotte een hemelse uitvoering van Haydns Celloconcert nr. 1 in C majeur door de Noor Truls Mørk. Over de productie hoeven we het niet langer te hebben, want die is zoals altijd prachtig. Ik heb genoten van deze RCO editie. Alles overziend is er wat mij betreft weinig belemmering om het hoogste lof toe te kennen.

Emile Stoffels
Luister Magazine

Categorie: CD recensies klassiek | Reageer »

Reacties

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.