Geplaatst door: emile | July 17, 2017

KÕRVITS
Mirror
Anja Lechner, Cello • Kadri Voorand, Voice • Estonian Philharmonic Chamber Choir & Tallinn Chamber Orchestra, Tõnu Kaljuste
ECM New Series 481 2303; DDD 63’08

Waardering: 10

Om met de deur in huis te vallen: dit is schitterende muziek! Hier is het intellectueel experiment geen – of niet langer – een doel op zichzelf. En een van de belangrijke redenen dat we niet verdwalen in de muziek van Tõnu Kõrvits – zoals zo vaak bij contemporaine muziek – is dat hij zich voornamelijk baseert op de volksmuziek als ankerpunt. Precies dat element dat diverse componisten reeds aan het begin van de vorige eeuw, voor de doodlopende weg der atonaliteit heeft behoed. Kõrvits dringt diep door in de ziel van zijn volk en bereikt met zijn rijke taal, een universele uitdrukkingskracht. Het “Labyrinths” bijvoorbeeld uit 2010 is een 7-delig concerto voor cello en strijkorkest. Het is uitermate lyrisch en toch sterk repetitief. Ik heb echt zelden een dergelijke schoonheid en mystiek in moderne werken voor strijkers gehoord. Het genre laat zich lastig omschrijven, maar er zitten duidelijk minimal elementen in de stijl van John Adams in. Het heeft echter nooit die vermoeiende dorheid die we tegenkomen bij veel minimalisten. Ook het “Seven Dreams Of Seven Birds” is in letterlijke zin ongehoord fascinerend. De priesterklasse uit de muziekwetenschap zal dit ongetwijfeld afdoen als niet vernieuwend genoeg, maar ik geniet met volle teugen van deze klanken. Het Estse kamer koor zingt weer vlekkeloos, net als bij Danse Macabre onder Gregory Rose en de ECM opname is indrukwekkend. Ik kan me niet voorstellen dat het nog beter kan. Een van de mooiste producties tot nu toe van dit jaar. Deze CD mag m.i. niet ontbreken in de collectie.

Luister Magazine