BACH – Concertos for Organ and Strings

Geplaatst door: emile | March 1, 2020

Les Muffatti, Bart Jacobs (organ)
Ramée RAM 1804 DDD 79’59

Waardering: 10

Ofschoon Bach een ontzagwekkend oeuvre voor orgel komposities heeft nagelaten en net als zijn cantates een wereld op zichzelf vormen, zijn er geen werken voor orgel met begeleiding aan ons overgeleverd. Wel gebruikte de meester het orgel bijvoorbeeld als solo-instrument in sommige van zijn cantates; veelal als voorspel. Deze waren op hun beurt weer een bewerking van verloren gegane viool- en hoboconcerten. Kortom: genoeg aanleiding voor de Belgische organist Bart Jacobs om hier iets mee te willen doen. Het Ramée label komt hier dan ook met een prachtig programma van gereconstrueerde werken voor orgel met strijkers en klavecimbel: vier driedelige concerten en drie sinfonia’s (voorspelen). Met name het tweede concert op deze schijf – dat via een aantal omwegen een reconstructie is van het klavecimbelconcert BWV 1052 – heeft een absolute meerwaarde. Het orgel brengt hier meer vlees op de botten, dan het ons bekende klavecimbel als solo instrument. Dat gevoel heb ik dan weer niet bij het siciliano van het eerste concert, waar het m.i. bij beluistering toch duidelijk wordt, dat hier eigenlijk een zangstem beter past dan een orgel. Dat doet overigens volstrekt niets af aan het belang van dit fantastische project. Het strijkers ensemble Les Muffatti – vernoemd naar de in Frankrijk geboren Barok componist Georg Muffatt – vormt een natuurlijke en vooral intieme eenheid met Jacobs’ orgel. Uiteraard heeft Bart Jacobs in de archieven moeten duiken, maar dit alles klinkt als puur muziek en niet als dorre muziekwetenschap. Hopelijk gaan Bart Jacobs en Ramée hiermee door, want de snoeppot is vermoedelijk nog niet leeg. De opname is uitermate doorzichtig en ruimtelijk. Dus evenzeer een pluim voor de technici. Ook de gedetailleerde documentatie over de totstandkoming van deze bewerkingen is indrukwekkend. We kunnen er niet omheen qua waardering: hoogste belang en lof!