Nieuwste berichten

Nieuws archief

Onderwerpen


« | Main | »

O Song – Vic Nees portret van een koorcomponist

Geplaatst door: emile | March 1, 2014

Vic Nees mag ontegenzeggelijk verantwoordelijk worden gesteld voor de ontvoogding van de Vlaamse koormuziek. Ook Peter Benoit (1834 -1901) en Eugen Tinel (1854 -1912) kwamen niet tot een uitgesproken nationale taal, ondanks de uitgesproken nationale onderwerpen zoals het oratorium De Schelde en de cantate Rubens die aan deze werken wel een specifiek Belgisch karakter gaven.

In de biografie wordt gesproken over de ‘ontsluiting van de Vlaamse muziek’, waarmee geen stilistische identiteit wordt bedoeld, maar een onbevangen selectie op kwaliteit. Nees zelf zei: “Wij kennen zeer slecht ons recent muzikaal verleden. Wij kunnen er bijgevolg moeilijk in geloven.” Nees rukte de Vlaamse koormuziek los uit de lange romantische traditie. Dat gebeurde uit reactie en overtuiging. “Ik had lange tijd meegeleefd in een muziektraditie die mij toen statisch, sentimenteel en oppervlakkig voorkwam. Ik streefde dus naar een koorbeoefening die dynamisch, objectief en eerlijk was.’

Vic Nees werd in Mechelen geboren als zoon van de beiaardier Staf Nees op de sterfdag van Benoit. De Vlaamse stad heeft overigens de eer als geboortestad van de grootvader van Beethoven, die als koorknaap was verbonden aan de Sint-Romboutskathedraal.

Opvallend is dat Vic Nees zich qua muziekliteratuur retrospectief ontwikkelde. Hij startte met Milhaud, Hindemith, Bartok en Stravinsky’s Les Noces had hij op jonge leeftijd al grijsgedraaid. Na zijn studie aan het Antwerpse conservatorium kwam hij in contact met muziekpedagoog Andries voor wie Hugo Distler als het prototype van een moderne koorcomponist gold. In Nees’ vroege werken is de schatplichtigheid aan Distler goed te horen. Deze kruidige werken dissoneren weliswaar, maar zijn nooit agressief of vermoeiend. Ook kwam hij in contact met Karl Marx die hem vertrouwd maakte met eigentijdse technieken van volksliedbewerking. Naar onder anderen het voorbeeld van Distler, Reda en Marx, knoopte Nees opnieuw aan bij de vocale schrijfwijze en de polyfone architectuur uit de renaissance en vroegbarok.

Kamiel Cooremans – aan wie Nees zijn Magnificat heeft opgedragen – boetseert een schitterend portret van de godfather van de Vlaamse koormuziek. Filologe Katelijne Theuwissen belicht vooral de woord-toonverhouding van de composities. Musicoloog Jan Dewilde belicht de musicoloog in de componist, zijn leven en werk en hoe Nees erin slaagde om velen te interesseren voor het eigen muziekerfgoed. De Vlaamse koormuziek. Roger Leens’ onderzoek leidde tot de eerste oeuvrecatalogus van Vic Nees. De biografie komt met een prachtige CD die een mooie dwarsdoorsnede geeft van Nees’ werk.

Emile Stoffels
Luister Magazine

AUTEUR: Koor & Stem
TITEL: O song – Portret Vic Nees
UITGEVERIJ: Davidsfonds
ISBNNUMMER: 978 90 5826 765 8
TREFWOORD: muziekgeschiedenis; biografie
PRIJS: € 29,95

Categorie: Boekbesprekingen | Reageer »

Reacties

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.