Ken je klassiekers – reis door de klassieke muziek

Geplaatst door: emile | July 29, 2014

Ken je klassiekers, Aldo Druyf
ISBN: 9789081449601
Aldo Classics

We kunnen het ons levendig voorstellen: de wanhoop op het gezicht van iemand, die een klassieke speciaalzaak binnenwandelt. Hij of zij brand van nieuwsgierigheid om de wereld der klassieke muziek te verkennen. Maar waar moet die persoon in Gods naam beginnen?

En in een speciaalzaak kan men nog een goed advies krijgen van een bevlogen winkelbediende. Helaas worden deze speciaalzaken meer en meer een zeldzaamheid. Wellicht maakt dit de kwestie nog lastiger, dan dat hij al is. Want hoe moet dat dan achter de computer? Het alternatief voor de winkel. Wat is een suite? Wat is kamermuziek? Nog maar te zwijgen over de volgende stap: welke van de twintig uitvoeringen van de Rheinische Symfonie van Schumann moet hij of zij nu nemen?

Ook op een andere manier worden veel nieuwsgierigen ontmoedigd. Pas nog zei Arie Boomsma bij Pauw & Witteman iets van, dat veel mensen klassieke muziek als een ondoordringbaar bastion ervaren.

Aldo Druyf – die zijn ervaringen grotendeels heeft opgedaan in een klassieke platenzaak – ontfermt zich over deze lieden. In zijn boek “Ken je klassiekers” verdeelt hij de klassieke muziek in 50 genres binnen vier categorieën (vocale muziek, solomuziek, orkestmuziek en kamermuziek), waarbij hij de meest representatieve voorbeelden noemt. Aan het begin van ieder hoofdstuk worden 5 opvallende kenmerken van het beschreven genre genoemd. Het mooie van deze opzet is, dat de lezer op verschillende manieren kan zoeken. Ook kan er op sfeer gezocht worden: Romantisch, Swing, Spektakel etc. Dit vind ik overigens minder geslaagd. Bij veel muziekstukken worden ook nog quotes en verwijzingen naar popmuziek en film gemaakt. Ook de tekeningen en karikaturen van John Minnion zijn kostelijk. Verder kan de geïnteresseerde voor de luistervoorbeelden, de website www.kenjeklassiekers.eu bezoeken.

Eigenaardigheden zijn er wat mij betreft ook. Zo staat Sinfonia da Requiem van Benjamin Britten als alternatief voor Brittens War Requiem bij vocale muziek, terwijl er in dat stuk geen zang voorkomt. Ook is het onjuist dat er geen strijkinstrumenten in Stravinsky’s Psalmensymfonie gebruikt worden. Evenzo vond ik Druyfs verantwoording om Mahler bij de modernen in te delen, problematisch. Maar alles overziend kan ik dit boek van harte aanbevelen. Een beknopte en handige gids die verder gaat dan Klassieke muziek voor Dummies. Een prima start voor geïnteresseerden – vooral jong volwassenen – die een bres in de muur willen slaan van het bastion der klassieken.

Luister Magazine 699