De Andriessens – Een kleurrijke familie van muzikanten en kunstenaars

Geplaatst door: emile | September 13, 2013

Bij een eerste kennismaking met de muziek van een willekeurige componist, heeft men uiteraard nog geen idee of de toondichter wel uit een muzikaal geslacht stamt of hoeveel leden van die familie begiftigd zijn met bijzondere talenten. Bij de Andriessens lijkt het echter normaal te zijn.

Er zijn vier bekende Andriessens: de componisten Hendrik, Jurriaan en Louis en de beeldhouwer Mari. Verspreid over verschillende generaties komen in de familie componisten, musici, beeldend kunstenaars en schrijvers voor. Hoe is zo iets moois toch mogelijk? Om die vraag te beantwoorden probeert Anges van der Horst in deze niet eerder gemaakte biografie een totaalbeeld te geven van de gehele familie, waarbij ze componist Hendrik Andriessen als uitgangspunt neemt.

Krantenman

Hendrik hield ook van schrijven en de opvatting thuis was dan ook, dat hij dan maar ‘krantenman’ zou worden. Zo werd hij in 1909 een verslaggever van de Nieuwe Haarlemsche Courant, die vanwege de smerige drukinkt ook wel “het stinkertje” wordt genoemd. Dat gaat een aantal jaren heel behoorlijk, tot hij op een avond telexdienst heeft en het bericht binnenratelt dat een schip op de Noordelijke Atlantische Oceaan op een ijsberg is gevaren. Het lijkt hem het vermelden niet waard: hij heeft belangrijker zaken aan zijn hoofd. Nu het zo lekker rustig is, kan hij flink doorschrijven aan zijn eerste koorcompositie. Het ligt dan ook voor de hand dat zijn journalistenloopbaan samen met de Titanic ten ondergaat, aangezien de Krant op 16 april 1912 niet met vette koppen over de ramp opent.

Herenstraat

In 1934 strijkt Hendrik met zijn gezin neer in de Herenstraat in Utrecht, waar hij onder andere zijn prachtige Kuhnauvariaties zou schrijven. Die straat zou een begrip en pleisterplaats worden voor musici en andere kunstenaars. In dezelfde straat woonde ook componist Wouter Paap, wat zorgde voor het ontstaan van de vele familiegrappen: ‘Wouter Paap, niet eens de beste componist van de Herenstraat.’ En zo wemelt het van de grappige anekdotes.

Het verhaal van de familie wordt verteld aan de hand van belangrijke gebeurtenissen in het leven van de verschillende Andriessens. Het boek beslaat ongeveer driekwart eeuw (1934 – 2012). Ook Jurriaan, Louis en de beeldhouwer Mari komen uitvoerig aan bod. Doordat de gebeurtenissen zoveel mogelijk tegen hun maatschappelijke achtergrond zijn geplaatst, biedt het ook een tijdsbeeld van die periode. Het boek is geïllustreerd met verschillende, niet eerder gepubliceerde foto’s uit het familiearchief. Ik heb genoten van deze geestig geschreven biografie, door Agnes van der Horst.

Luister Magazine

ISBN 978 90 8803 0208
Uitgeverij: Lias