Bart Stouten – Kersen eten om middernacht

Geplaatst door: emile | December 26, 2013

Geluidsoverlast is wellicht de meest onderschatte vorm van milieuverontreiniging. Dichter, schrijver en radio-programmamaker Bart Stouten, lijkt dit goed te beseffen. In zijn nieuwste boek, “Kersen eten om middernacht”, laat hij zien dat stilte ons zo veel te bieden heeft.

De titel komt van een voor Stouten belangrijke spirituele ervaring in een Japanse Zentempel. Daar ervaart hij de liefde voor de poëzie. De taal wordt bij die gelegenheid door een Zenmonnik, als nieuw instrument aangereikt. Een nieuwe kans om dichter bij de ongehoorde muziek van het leven te komen.

Wanneer door een noodlottig verkeersongeval zijn beide ouders en tweelingzusje omkomen, ontdekt Stouten, in een Duits ziekenhuis, de helende kracht van Prousts “A la recherche du temps perdu”. Geestelijk voeding op het juiste moment. Het werk zal van invloed blijven op zijn verdere ontwikkeling en vormt min of meer ook de rode draad in dit essay, want de les is: verander het lijden in kunst.

Stouten is een kenner van klassieke muziek en zijn commentaren daarover troffen mij het meest. Als Bartok liefhebber kon ik al lezend alleen maar hevig jaknikken bij wat Stouten schreef over het pianostuk “In de open lucht” en het middendeel van het tweede pianoconcert. Ik moest bij het lezen over deze verstilde stukken direct ook denken aan Henriette Roland Holst die zei dat “de zachte krachten uiteindelijk zullen overwinnen.” Grappig was ook de vergelijking tussen De Beatles (lees McCartney) en Franz Schubert. Bijvoorbeeld de overeenkomst tussen Gretchen am Spinnrade en Eleanor Rigby: “gevangen in dezelfde donkere sfeer, achternagezeten door een beklemmende, melodie die misschien de vergelijkbare uitdrukking is van onvervuld liefdesverlangen, hopeloosheid en onontkoombare eenzaamheid.”

Stoutens stijl is soms over weelderig, maar nooit drammerig. “Kersen eten om middernacht” is een aanrader die ons aanmoedigt de “stilte te herontdekken als ons geboorterecht” en muziek een belangrijke rol in ons leven te laten spelen. Immers, “muziek reikt van nature naar alle onbenut gebleven mogelijkheden en is in staat het masker van ons zelfbeeld te verwijderen.”

Tot slot heeft Bart Stouten nog een praktische tip voor ons. Als wij iemand ontmoeten die niet geïnteresseerd is in klassieke muziek, laat hem of haar dan het concert voor twee piano’s van Francis Poulenc horen. Volgens Stouten – hij noemt Poulenc een hooligan van de klassieke muziek – blaast dit stuk de hardnekkigste vooroordelen op. Een goede raad die ik in de nabije toekomst maar eens ga opvolgen…

De Bezige Bij Antwerpen
ISBN 9-789085-425045
Aantal pagina’s 299